اخبار

 
 
ثبت بهترین زمان حفاری در میدان نفتی سیاهمکان
 

ثبت بهترین زمان حفاری در میدان نفتی سیاهمکان

بهترین رکورد زمان حفاری در میان تمام چاه های حفاری شده میدان نفتی سیاهمکان توسط متخصصان شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی و به کارفرمایی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ثبت گردید.
دوشنبه، 25 اردیبهشت 1402 | Article Rating

 به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی ، حفاری چاه شماره 08 پروژه سیاهمکان در مدت زمان ۲۰۹ روز با موفقیت به اتمام رسید.

با توجه به اینکه سوابق حفاری در میدان سیاهمکان شامل ۷ حلقه چاه با صرف زمان ۳۰۰ تا ۴۰۰ روز بوده است ، خوشبختانه شرکت پژواک انرژی توانست چاه شماره 8 سیاهمکان را در تاریخ ۰۵/۰۲/۱۴۰۲ و با صرف مدت زمان ۲۰۹ روز به اتمام برساند.

 نکته حائز اهمیت رکورد زمانی این چاه نسبت به کلیه چاه های قبلی میدان سیاهمکان (از چاه شماره ۱ الی ۷ ) با اختلاف زمان شگرف ۱۵۰ الی ۲۰۰ روزه می باشد. این موفقیت با به کارگیری درس آموخته های چاه های قبلی و استفاده از تکنولوژی هایی نظیر بهینه سازی حفاری و مواد ضد هرزروی NIF همراه با برنامه ریزی دقیق، ریسک پذیری و اهتمام شبانه روزی پرسنل شرکت پژواک انرژی و هدایت کارفرمای محترم حاصل گردیده است.

یکی از آیتمهای مهم در جلو افتادگی چاه شماره 8 سیاهمکان، پیشنهاد تغییر محل آستری 7 اینچ از طرف شرکت پژواک و تایید آن توسط کارفرما بود که اجرای آن باعث کاهش مشکلات و جلوافتادگی در حفره "8/7 5 به شرح زیر گردید:

1-   بر اساس این پیشنهاد سازند پرفشار ایلام توسط آستری "7 پوشیده شد و به طبع آن وزن گل پایینتر مناسب با سازند مخزنی سروک در حفره "8/7 5 استفاده شد که هزینه های گلسازی را کاهش داد.

2-   کاهش وزن گل سبب افزایش سرعت حفاری و شرایط بهتر حفره "8/7 5 گردید.

3-   بدلیل استفاده از وزن گل مناسب، مشکلات گیر لوله ها و وسایل نمودارگیری در حفره مخزنی که در چاههای گذشته به کرات گزارش شده بود از بین رفته و باعث جلو افتادگی در حفاری حفره "8/7 5 نسبت به چاههای گذشته شد.

همچنین یکی از چالشهای مهم در میدان سیاهمکان، حفاری سازند های آسماری و پابده با اختلاف فشاری 3000 پام در حفره "8/3 8 بود. با اجرای موارد پیشنهادی شرکت مهندسی پژواک به شرح ذیل،  از مشکلات حفاری تجربه شده در چاههای گذشته اعم از هرزروی سنگین  گل و استاک های متناوب جلوگیری شده و حفاری نرمال انجام شد:

1-   استفاده از مواد NIF جهت Consolidate کردن سازند آسماری و پایداری حفره .

2-   استفاده از مواد LPM جهت جلوگیری از هرزروی گل.

3-   بهبود شرایط گل اعم از کنترل FL زیر 2 و استفاده از Glycol/KCL جهت جلوگیری از فعال شدن شیلها و جلوگیری از استاک لوله ها و استفاده از پیل PHPA.

4-   استفاده از حداقل وزن گل جهت کم کردن ریسک گیر اختلاف فشاری

5-   استفاده از حداقل وزن گل جهت افزایش سرعت حفاری

لازم به ذکر است میدان سیاهمکان به عنوان یکی از میادین منتخب طرح نگهداشت و افزایش تولید مناطق نفتخیز جنوب موسوم به طرح 28 مخزن، مستعد چالش ها و مشکلات خاص در بخش عملیات حفاری می باشد که شرکت پژواک انرژی عهده دار انجام طرح به صورت EPC-EPD شده است و طرح توسعه میدان سیاهمکان در بخش تحت الارضی به صورت حفاری 4 حلقه چاه جدید واگذار شده است و در حال حاضر حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

تصاویر
  • ثبت بهترین زمان حفاری در میدان نفتی سیاهمکان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری

شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی

آدرس : تهران - پونک - بزرگراه شهید آیت الله اشرفی اصفهانی- بلوار شهید نعمت اله فلاح زاده (همیلا)- پلاک 38- مجتمع اداری تجاری همیلا- طبقه 15 

تلفن: 91075555 (021)   فکس: 9 داخلی-91075555(021)  کد پستی: 1469644307 پست الکترونیک: Info@pe-co.ir

کلیه حقوق این تارنما متعلق به شرکت پژواک انرژی می باشد

دی ان ان