اخبار

 
 
رکورد اتمام حفاری در حفره 8/3 8 چاه شماره 08 سیاهمکان در کمتر از 20 روز
 

رکورد اتمام حفاری در حفره 8/3 8 چاه شماره 08 سیاهمکان در کمتر از 20 روز

حفاری چاه 08 پروژه سیاهمکان نسبت به چاه‌های مشابه این میدان و دو چاه حفاری شده در سال گذشته در مدت زمانی با کاهش چشمگیر در حال تکمیل است.
یکشنبه، 07 اسفند 1401 | Article Rating

حفاری چاه 08 پروژه سیاهمکان نسبت به چاه‌های مشابه این میدان و دو چاه حفاری شده در سال گذشته در مدت زمانی با کاهش چشمگیر در حال تکمیل است.
به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی، با توجه به پیچیده بودن میدان نفتی سیاهمکان، عمق زیاد و ناپایداری دیواره چاه‌ها، معضلات نقدینگی این پروژه‌ها مؤثر از عدم تناسب CBS و واقعیت امروز این صنعت 5 چاه گذشته این میدان با میانگین زمان 400 روز تکمیل و به بهره‌برداری رسیده‌اند حال آنکه با ثبت درس‌آموخته‌های دو چاه 06 و 07 که در سال 1400 حفاری آنها آغاز و در سال 1401 به پایان رسیدند و بکارگیری آنها در چاه شماره 08 میدان، عملیات حفاری این چاه در مدت کمتر از 180 روز به پایان خواهد رسید.
در چاه شماره 08، حفره 8/3 8 به عنوان یکی از حفره‌های وقت گیر، پردردسر و پر هزینه در روند حفاری که عمق زیاد و ناپایداری دیواره چاه و حفاری سازندهای آسماری و پابده با اختلاف فشار 3100 پام در آن اثر ویژه دارد، عملیات حفاری طی 19 روز و با موفقیت انجام شد. عملیات حفاری این حفره در چاه‌های 03 تا 07 این میدان به ترتیب با 101، 45، 154، 179 و 91 روز تکمیل شده که مدت زمان حفاری این حفره در چاه 08 طی مدت 19 روز با بهره‌برداری از درس آموخته‌های این میدان از جمله موارد زیر با ثبت رکورد جدید انجام شده است.
   • استفاده از سرویس Optimization
   • استفاده از مواد NIF جهت Consolidate کردن سازند آسماری و پایداری حفره
   • استفاده از مواد LPM جهت جلوگیری از هرزروی گل
   • بهبود شرایط گل اعم از کنترل FL زیر 2 و استفاده از Glycol/KCL جهت جلوگیری از فعال شدن شیلها و جلوگیری از Stock لوله‌ها و استفاده از پیل    PHPA
   • استفاده از حداقل وزن گل جهت کم کردن ریسک گیر اختلاف فشاری
   • استفاده از حداقل وزن گل جهت افزایش سرعت حفاری
لازم به ذکر است با توجه به اینکه این میدان دارای چاه‌های عمیق با دما و فشار بالاست و سازندها و رفتارهای خارج از انتظار و غیرقابل پیش‌بینی با ابهامات زمین‌شناسی داشته در نتیجه چنین رکورد زمانی در حفاری چاه‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
همچنین پروژه سیاهمکان با 53 درصد پیشرفت فیزیکی، بیشترین رشد فیزیکی پروژه در میان 13 پروژه واگذار شده در مرحله دوم طرح نگهداشت توان تولید توسط شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوبی را داراست.
طرح توسعه میدان نفتی سیاهمکان یکی از پروژه های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که اجرای آن طی قراردادی در خردادماه سال ۱۳۹۹ واگذار شد و شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی به عنوان مجری این طرح، مسئولیت بخش‌های مهندسی، پشتیبانی، تدارکات و تأمین کالا را به صورت EPD-EPC در بخش‌های سطح‌الارض و تحت‌الارض در قالب یک بسته یکپارچه از طرح عملیات محور افزایش/نگهداشت تولید 27 مخزن برعهده گرفته است.
بخش تحت‌الارض توسعه میدان سیاهمکان شامل حفاری ۴ حلقه چاه بنگستانی به عمق تقریبی ۵۰۰۰ متر است و بخش سطح الارض آن مشتمل بر احداث یک مجموعه تفکیک و تقویت فشار نفت به ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز، اجرای خطوط لوله ۱۲ اینچ و ۸ اینچ و خط انتقال ۶۶ کیلو وات برق تک مداره فلزی به همراه کلیه تاسیسات جانبی است.
شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی از شرکت‌های فعال و مجری پروژه‌های پکیج بخش بالادستی حوزه نفت و گاز است که با تکیه بر توان نیروی متخصص ایرانی توانسته است تاکنون علیرغم شرایط سخت محیطی، پروژه‌های جاری خود را با حداکثر توان به پیش ببرد.

تصاویر
  • رکورد اتمام حفاری در حفره 8/3 8 چاه شماره 08 سیاهمکان در کمتر از 20 روز
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری

شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی

آدرس : تهران - پونک - بزرگراه شهید آیت الله اشرفی اصفهانی- بلوار شهید نعمت اله فلاح زاده (همیلا)- پلاک 38- مجتمع اداری تجاری همیلا- طبقه 15 

تلفن: 91075555 (021)   فکس: 9 داخلی-91075555(021)  کد پستی: 1469644307 پست الکترونیک: Info@pe-co.ir

کلیه حقوق این تارنما متعلق به شرکت پژواک انرژی می باشد

دی ان ان